En strategi fungerer alligevel ikke…
… har vi hørt mere end en gang – men mon ikke det skyldes, at grundforståelsen ikke er på plads?
Planer og strategier har jo trods alt hængt ved nogle år nu…
Der skal ikke herske tvivl: Udvikling af en strategi koster tid og ressourcer. Vi ved det, for vi bruger meget tid på det 😉
Det kræver tid og engagement fra nogle af de bedst betalte og mest erfarne mennesker i din virksomhed, fra dit advisory board eller fra din bestyrelse. Så hvis du eller dine folk ikke er villige til at investere det, der er nødvendigt, anbefaler vi, at I gør, som I plejer – det sker der nemlig ikke noget ved.
Dårlig planlægning er ofte værre end slet ingen planlægning
Så hvorfor har du brug for en strategi? Hvorfor bruge kostbar tid på planlægning?
Der er mange grunde. Men her er de 5, vi finder vigtigst:
Når du har en strategi, er det nemmere at prioritere rigtigt
Først og fremmest har du brug for en strategi, fordi den sætter retningen og fastlægger prioriteterne for din virksomhed. Strategien definerer din organisations syn på succes, og den prioriterer de aktiviteter, der gør dette syn til din virkelighed. Strategien hjælper dine medarbejdere med at vide, hvad de skal arbejde på, og hvad de skal arbejde på først.
Uden en klart defineret og kommunikeret strategi kan du meget vel opleve, at det, du prioriterer højest, ender med slet ikke at få opmærksomhed eller kun bliver behandlet overfladisk i din organisation.
Når der er lagt en strategi, arbejder alle hen imod samme mål
Med fraværet af en strategi risikerer du at opdage, at du har personale eller afdelinger, der arbejder efter forskellige mål eller går i forskellige retninger. Hvis du ikke bryder dig om den tanke, har du brug for en strategi.
Når du først har defineret din strategiske retning, kan du få alle i salg, marketing, administration, og produktion til at bevæge sig sammen for at nå virksomhedens mål. Specielt hvis du husker at lave en handlingsplan, så din strategi ikke står helt alene og lyser langt væk.
Når der er lagt en strategi, bliver beslutningsprocessen enkel
Hvis dit lederteam har problemer med at sige nej til nye idéer eller mulige initiativer, har du brug for en strategi.
Hvorfor? Fordi din strategi allerede har prioriteret de aktiviteter, der er nødvendige for succes. Så slipper dit lederteam for at tage beslutningen for dig.
Prioriteter gør det lettere at sige nej til distraktioner.
Når der er lagt en strategi, er det nemmere at justere til
Mange virksomheder har hårdtarbejdende mennesker, der knokler med områder eller dele af forretningen, der har ringe eller slet ingen effekt på den strategisk succes.
En god plan med et klart mål sikrer, at du kan besvare spørgsmålet:
“Hvordan kan vi bedst tilpasse alle ressourcer for at maksimere vores strategiske succes?”
Når der er nedskrevet en strategi, er det nemmere at kommunikere den
Mange ledere går rundt med en virtuel strategi spærret inde i deres hoveder. De ved, hvor de ønsker, deres organisation skal være, og hvilke nøgleaktiviteter, der skal få den derhen.
Men!
Strategien er ikke nedskrevet og ikke blevet kommunikeret klart ud i virksomheden. Derfor handler kun få, eller slet ingen, ud fra den.
Folk omkring dig kan hjælpe dig med at maksimere din forretning og succes med at komme i mål med det, du vil. Du giver dem de bedste vilkår ved at have en klart kommunikeret strategi, så dine medarbejdere, leverandører og endda kunder ved, hvor du vil hen.