fbpx

5 områder du kan optimere i forretningsplanen

Som ejer af en mindre virksomhed, er du altid på udkig efter det næste isbjerg, der prøver at sænke dit skib. Med  opdateret og frisk forretningsplanen er du bedre rustet til at stå imod kollisionen.

Ofte, specielt i krisetider, kan det betale sig at tage et kig på dit skibs besætning og se om alle matroser, og du selv som kaptajn, er helt skarp på, hvad der er de vigtigste opgaver.

Men hvordan ved du, hvor du skal kigge hen, og efter hvad?

For især mindre virksomheder er der mange mulige faldgruber, der kan få dig til at bruge tiden forkert, og det kan føles, som om du kæmper en konstant kamp, ikke mindst under de nuværende corona-restriktioner.

Så her følger lige 5 små spark, der kan hjælpe dig med at identificere de vigtigste indsatsområder:

Område nr. 1: Få styr på din digitale platform

Denne er især vigtig nu, da det 21. århundrede officielt har startet sit tredje årti. Brugen af ​​teknologi og innovation i erhvervslivet forventes kun at stige, derfor skal du følge med, selvom du kun er en mindre virksomhed. Digitalisering er for alle, så sørg for at forretningsplanen omfatter din digitale markedstilgang.

Mindre virksomheder er ofte de første til at mærke virkningerne af de mange hurtige ændringer i digitaliseringens tidsalder, og du vil jo ikke stå alene tilbage på perronen.

Digitalisering findes i mange former, og der findes et utal af små, smarte programmer, der kan understøtte din dagligdag, men har du styr på, hvad du har brug for?

Man får hurtigt købt sig en række abonnementer til fx Microsoft 365 og en masse smarte plugins til WordPress, eller simpelthen teknologier, som du alligevel aldrig endte med at få brug for – betaler du stadig abonnementerne?

Så få styr på din digitale platform, og hvis du lige nu alligevel er underlagt corona-restriktioner, skulle du måske overveje at søge nogle af de mange SMV-tilskud, der udbydes af Erhvervshusene.

BusinessBuddy har gennem det seneste år arbejdet med en del digitaliseringsopgaver under SMV:Digital, og forretningsudvikling under SMV Pro. Så hvis du ønsker en uforpligtigende snak om dine muligheder, skal du ikke holde dig tilbage – vi har friskristet kaffe på maskinen.????

Område nr. 2: Få varerne af hylderne

Har du styr på logistikken? Skulle du mon overveje, om det kan gøres bedre? Og måske endda billigere?

Lige som forsikringer bør gennemgås hvert andet år for at se, om der er kommet bedre priser, bør du også kigge din logistik- og fragtløsning igennem mindst en gang hvert andet år. Der er stor konkurrence på fragtmarkedet, og selv om man kan få et andet indtryk ud fra opslag og kommentarer på Facebook, er kvaliteten af pakkeleveringer steget i løbet af de seneste par år.

Efter Amazon er trådt ind på det skandinaviske marked, skal vi som forretningsdrivende følge vores logistik tæt. Der bliver stor konkurrence, og med så mange hurtige leveringsløsninger til rådighed for forbrugerne, er de forvænt med at modtage deres vare hurtigt.

Hvis du stoler på forældet logistik til at fragte dine produkter, vil din virksomhed komme til at lide. Der er rigtig mange løsninger derude, og det gælder om at finde den helt rigtige kombination af lagerfaciliteter og fragtfirmaer, der kan levere dine vare til dine kunder hurtigt.

Sørg for at du genovervejer dine logistikløsninger, så du kan holde produkter i bevægelse og ikke have ledig lagerbeholdning, der optager plads:

Har du lager hjemme eller hos en lagerservice? Hvordan ser udviklingen i forretningen ud? Skulle du overveje en anden løsning?

Område nr. 3: Har du kigget på dine anmeldelser?

I informationsøkonomien har forbrugerne tillid til at andre kunder giver værdifuld information om kvaliteten af ​​et produkt eller en tjeneste, de overvejer at købe.

Det kan være afgørende for din forretning, at du holder øje med, om du konsekvent får negative anmeldelser på en af ​​dine tjenester eller produkter, da det kan føre til et katastrofalt fald i salget.

Gør det til en almindelig praksis at læse alle online anmeldelser igennem for at finde ud af, hvad kunder deler om dine produkter eller tjenester. Og svar meget gerne på dem – både de gode, men helt sikkert altid på de dårlige.

Når du får nogle negative anmeldelser, skal du reagere på dem hurtigt, få svaret høfligt og imødekommende – uanset hvilket sprog kunden anvender.

Og arbejd så bagefter på at forbedre de interne processer for at forbedre kvaliteten af ​​dine produkter og tjenester.

Du kan stole på, at loyale kunder fortsætter med at komme tilbage. Og det siger sig selv, at hvis du mister værdifulde kunder, vil din virksomhed muligvis ikke eksistere meget længere.

Måske det er på tide at få kigget grundigt på hele forretningsplanen og måske få igangsat et forretningsudviklingsprojekt? Under alle omstændigheder vil du kunne drage stor nytte af at lave en Business Model Canvas, så du kan gennemskue årsagen til kundernes negative anmeldelser og få gjort noget ved det.

Område nr. 4: Finansiering af fremtidens forretning

Hvis du ejer en mindre virksomhed, der lige nu kæmper for overlevelse under corona-restriktionerne, kan det virke, som om en investor er det, du har brug for i kampen for at holde liv i, eller genoplive din virksomhed.

Det kan være, det er umagen værd at investere i ekstern hjælp og ansætte forretningskonsulenter til at hjælpe dig med at forbedre din forretningsplan, men det kan dog også være for dyrt.

Det vigtigste er ikke at falde for lån med hurtig oprettelse eller andre smarte løsninger. Hvis det virker for godt til at være sandt, er det det som regel også.

En investor kan være en mulighed, men i stedet for at lade en privat investor købe dine aktiver og tage kontrol over din virksomhed, kan du se om en mindre, mere beskeden løsning fungerer i første omgang.

Optagelse af et mindre virksomhedslån kan være en god måde at tilføje likviditet til din virksomhed, så tag en snak med banken – de er trods alt også bare mennesker, og de ved også, at det lige nu er svære tider for mange.

Måske det simpelthen kan være nødvendigt at skalere tilbage og skære ned, indtil du har opdateret forretningsplanen og fået det fulde overblik og et fundament at stå på. En ting er sikker: Lige nu er det ikke tiden for hurtige, ugennemtænkte løsninger.

BusinessBuddy har en løsning, der kan give dig månedlig sparring med forretningsudviklere med masser af erfaring at trække på for et beskedent beløb, tjek vores abonnement på sparring.

Område nr. 5: Gennemlæs hele forretningsplanen

Et gammelt ordsprog siger: ”Hvis du ikke vokser, dør du”, hos BusinessBuddy er vi fortalere for det lidt mere modererede:

Hvis du ikke udvikler din forretning, er du allerede ved at afvikle den.

Du kan dog overleve krisetider, hvis du for en stund forskanser dig og i stedet fokuserer på fundamentet for forretningen: forretningsplanen.

Din virksomhed bør konstant holde øje med markedet for konstant at kunne reagere og innovere i retning af en smartere vækststrategi.

Det gælder naturligvis kun, hvis du planlægger at beholde din virksomhed i et stykke tid.

Med ny teknologi, ny innovation og nye talenter, der konstant kommer ind på markedet, er der altid plads til forbedringer i din egen forretning – hvil ikke på laurbærrene.

En måde at undgå at træde vande på er at gennemgå forretningsplanen minimum hvert halve år, meget gerne med en bestyrelse eller med et advisory board.

Sæt dig ned med dine medarbejdere eller dine rådgivere og se på dine forretningsmål, hvor godt du har nået dem – og sæt derefter nye mål, der skal sigte mod det næste punkt i landskabet.

Det er meget værdifuldt at kommunikere forretningsplanen ud til alle i din virksomhed. Du sikrer fokus på den retning, du vil gå, det giver sammenhold i teamet og dit team får en klar idé om deres rolle i virksomheden.

Nyeste artikler

Har du et spørgsmål?