fbpx

6 trin til digital transfomation

1. Find ud af, hvad “digitalisering” betyder for din virksomhed

Digitalisering må være vigtigt – alle taler om det!

Men hvad betyder for din virksomhed?

Ordene “digital” og ”digitalisering” kan have forskellige betydninger for forskellige virksomheder, og det er vigtigt at huske digitalisering, eller måske bedre digital transformation, ikke er et mål, med et middel til at løse et problem, og hver organisation, afhængigt af dens modenhed, industri, konkurrence, værdikæde og økosystemer, har forskellige problemer.

Det afgørende for dig at identificere de udfordringer, netop din virksomhed står over for, og bestemme, hvilke digitale løsninger der passer til din virksomhed til at nå jeres mål.

Det første trin i processen er at foretage en revision af de udfordringer, din virksomhed står over for.

2. Find ud af, hvordan din virksomhed bliver digital

Når du først har identificeret de vigtigste udfordringer for din virksomhed, er du klar til at kigge på de forskellige digitale muligheder der findes for din virksomhed.

Disse muligheder kan variere fra digital transformation af produkter og kundeoplevelser til digitalisering af hele ”bagkontoret med løsninger i ”skyen” og netværket.

Eksempelvis:

Redesign af produkter og oplevelser for at have et digitalt element.

Rigtig mange virksomheder kigger i dag på Internet of Things (IoT) eller planlægger at udvikle sådanne løsninger.

IoT kan f.eks. anvendes til at kunne servicere jeres kunder bedre, med løbende overvågning af kritiske maskiner, placeret hos kunderne, og sikre de bliver serviceret eller være på forhånd med assistance, hvis noget bryder ned.

Eller sørge for opfyldning i kølemontre eller reservedelslagre før kunden efterspørger det.

Opbygning af digitale økosystemer

Og nej det er ikke økologi og græs på taget vi taler om, men det faktum, at virksomheder ikke længere opererer i siloer og er afhængige af større ”økosystemer” for at understøtte den digitale transformation.

En lang række eksperter inden for Skyen, netværk og big data er tilgængelig for dig med hjælp til at opbygge ​​sådanne økosystemer.

Tjen penge på dine data!

Mange virksomheder sidder med meget store datamængder, som de slet ikke udnytter fuldt ud!

F.eks. kan viden om hvad kunderne køber, kan sammen med viden om hvornår og i hvor store mængder være til værdig for din egen virksomhed, men faktisk også for andre virksomheder, der opererer med supplerende løsninger til dine.

Digital transformation af processer, eller hele organisationer

Rigtig mange virksomheder ved at deres processer, fabrikker eller andre faciliteter er for manuelle og de overvejer at optimere digitalt for bedre at udnytte nye muligheder, herunder avanceret automatisering, 3D-udskrivning, maskinlæring og andre lignende fremskridt.

Opbygning af en stærk it-infrastruktur

Infrastrukturen det centrale nervesystem i din organisation. Uanset om den er manuel eller digital! Så vær sikker på du sørger for en solid rygrad at bygge på og ikke får igangsat initiativer, der hver for sig er fantastiske, men ikke understøtter hinanden.

Og selvom du nu vælger en, flere eller alle ovenstående eksempler, som en del af din fremtidige digitale transformations strategi, er det vigtigt at forstå, at disse digitale løsninger er et middel til et mål, og du bør aldrig lade dig gribe af mulighederne og miste det vigtigste af syne, hvilket i sidste ende er at give værdi til dine kunder og dine aktionærer.

3. Sikre opbakning fra ejer og ledelse

Når du først har overvejet din digitale strategi og løsninger, er det vigtigt at inddrage alle vigtige aktører i virksomheden og sikre opbakning.

Digital transformation er ikke et enmandsjob og det kan ikke uddelegeres – Det er et ledelsesprojekt og kræver en høj grad af engagement.

Betydningen af ​​ledelsens engagement kan ikke overvurderes.

4. Find partnere til at ledsage dig på rejsen

Den største udfordring, som virksomheder står over for når de skal i gang med et digitalt transformationsprojekt, er ikke at have den interne ekspertise til at tage initiativet.

Det er når ledelsen, uden den nødvendige erfaring, forsøger at gøre det selv med hjælp fra velmenende medarbejdere.

Det er afgørende ved større digitaliseringsprojekter at få hjælp til at navigere i landskabet inden for digital innovation og få hjælp fra erfarende konsulenter med en erfaren tilgange og viden om best practice.

Overvej at få en Digi Buddy – en digital Business Buddy

5. Forbered din organisation på transformationen

Det er ekstremt vigtigt at kommunikere din plan og vision for virksomheden til alle medarbejdere, mindst lige så godt som du vil gøre det med virksomhedens overordnede strategi.

Hvis værdien af ​​digital transformation ikke kommunikeres godt nok til medarbejderne, kan virksomheden ikke være sikker på medarbejdernes opbakning, NÅR noget går galt og det kan skabe store problemer for projektet specielt i de sene faser.

Sørg for gennemsigtighed for medarbejderne, en klar struktur og plan og tilstrækkelig uddannelse til at forberede dem til den digitale transformation.

6. Start din digitale transformation

Sæt i gang!

De fleste undersøgelser viser, at hastigheden af ​​digital transformationer vil accelerere yderligere i de kommende år.

Så start før din konkurrent!

Og når du nu er nået her til, så læs også vores blog om de 7 faldbruger ved digitalisering her.

Nyeste artikler

Har du et spørgsmål?