Uklare aftaler er blot aftaler om gensidig skuffelse, indgået med stort engagement, i højt humør og med en eller anden fælles drøm – der måske ikke var så fælles da det kom til stykket…
Gang på gang møder vi ledere, ejerledere og ansatte, der er skuffede over manglende opfyldelse af aftaler. Men hvorfor går det galt?
Vores oplevelse er, at det skyldes, at I i virkeligheden slet ikke var enige, hverken om målet eller vejen til målet.
Det lød bare sådan, da I indgik aftalen. Sikkert fordi man i øjeblikkets eufori kun hørte det, man ville høre, når den anden talte, og dermed blev fortolkningen af aftalen flerfarvet og misforstået.
Mange aftaler bliver lavet for hurtigt!
Når det går for hurtigt, og fokus kun er på mulighederne, kan parterne let glemme at kontrakter først og fremmest skal bruges, når det går galt. Derfor bør man give sig tid til at få en aftale ordentligt på plads gennem en åben dialog om de ting, der kan gå galt – kan man ikke få sig selv til at tale om det, når alt er godt, hvordan skal det så gå, når der opstår en krise!?
Løsningen er, ud over en god snak fra starten, at der indføres delmål, så man kan fange eventuelle problemer tidligt og få rettet enten adfærd eller mål til i forhold til den virkelighed, der opstår.