Direktionen, mener de er enige om strategien, mellemlederne tror de har forstået den og medarbejderne er mere elle mindre ligeglade.
Det første problem for mange virksomheder er at få hånd om strategien. Det oplever jeg desværre, at specielt mange SMV’er ikke har og det er et stort problem.
Det er dyrt for virksomheden når alle ikke går sammen vej og ved hvor de skal hen. Hvis alle bare gør som de plejer får man jo også kun det man plejer og så er udløbstiden for det hele nærmest helt synlig.
Hvis I ikke udvikler, afvikler I
Når man så får lavet en strategi, bruger lederne desværre alt for ofte deres energi og ressourcer på at formulere strategien og bruger for lidt tid på at finde ud af, hvordan strategien skal implementeres i hele organisationen.
Strategier udarbejdes ofte, måske ikke i et elfenbenstårn, men ofte på et dejligt feriested eller konferencecenter, af en lille gruppe mennesker, som er blevet godt fodret og plejet undervejs i processen.
Disse strategier er typisk smukke, og de vises særligt godt i PowerPoint. (Jeg har aldrig set en strategi mislykkes i bestyrelseslokalet.) Desværre fejler de fleste ledere – ikke i formuleringen af strategien, men i gennemførelsen af den.
For at virksomhedsstrategien kan gennemføres med succes, skal den være i fokus hos alle personer i organisationen. Det er op til lederne at skabe, overvåge og belønne dette fokus, efterhånden som det kommer til udtryk. Hvordan kan man så sørge for det lederskab, der er nødvendigt for at gennemføre strategierne på en måde, så de kan komme til live i hvert hjørne af organisationen?
Få styr på strategien, i et sprog der kan forstås
Alt for ofte udtrykkes strategier som udsagn på højt niveau, der giver genlyd i bestyrelsen og direktionen, men som falder fladt til jorden hos personalet på mellemniveau og i frontlinjen.
Hvis folk ikke forstår strategien, er de desværre ikke i stand til at tilslutte sig den. Så det første skridt er at tydeliggøre din strategi på en måde, så folk i din organisation kan samle sig om at støtte dens gennemførelse.
Hvis strategien er godt udført, vil den binde dine mål og målsætninger sammen og klart forklare, hvad du har til hensigt at gøre.
Bogen “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag” af Morten Münster er meget nyttig læsning på dette tidspunkt. En virkelig god bog, og så lære man lidt om det håbløse ved at skrive sin strategi i et indforstået managementsprog, som selv lederne faktisk ikke helt kan forklare, når de bliver spurgt – Dette sprog er også kaldet Corporate Bullshit!
Formidl din strategi
Jeg har endnu til gode at mødt en virksomhed, hvor jeg hører fra medarbejderne, at vi kommunikerer for ofte eller for tydeligt.
Det er vigtigt at kommunikere essensen af din strategi på alle niveauer i organisationen ved hjælp af flere medier. (Plakater alene KAN ikke klare opgaven.)
Brug interne blogs og opslagstavler, frokostmøder, podcasts og afdelingsmøder til at kommunikere, hvad strategien er, og hvordan alles arbejde er omfattet af denne strategi.
Diskussioner skal finde sted på hvert niveau, og virksomhedens strategi oversættes til forståelige og klare formuleringer, som kan hænge sammen med den enkeltes arbejde.
Kort sagt giver formidling af strategien det “bindevæv” i hele organisationen, som hjælper folk til at forstå det store billede.
Vælt strategien ud over virksomheden
Hvis strategi er “hvad” man gør, så er taktik “hvordan” man gør det.
Så hvis I ønsker, at jeres strategi skal gennemføres godt, skal I VÆLTE den ud over virksomheden som var det visdommens kilde der løb over.
I skal sikre jer strategien ikke blot er overordnede termer og drømme om en smuk fremtid, I skal tænke den ind i hele organisationen helt ind til de praktiske og taktiske elementer medarbejdernes daglige arbejde består af.
Når jeg skriver I, mener jeg alle lederne i organisationen og hvis du er ejerleder bør du alvorligt overveje en aktiv bestyrelse, der kan holde DIG på sporet ved at stille konkrete og relevante spørgsmål i processen.
Det er informationsmøderne, den individuelle coaching, procesforbedringerne, kundemøderne og reaktionerne på markedet, der i overensstemmelse med en virksomhedens strategi kan gøre en enorm forskel for en forretningen.
Ejerledere og ledere skal være bevæbnet med evnen til effektivt at implementere deres strategier, samtidig med at de jonglerer med 100-vis af e-mails og telefonsvarer og tager sig af dagens krav.
For gennemførelsen af en strategi er ikke et ekstra arbejde for lederne. Det er faktisk deres vigtigstes opgave.